北米研究図書館協会(ARL)の“Research Library Issues”283号がリリースされています。この号は、特別コレクションを各図書館において中心に据える動きについての特集号となっています。掲載されているのは、ARLに設置されているデジタル時代における特別コレクションの変化についてのワーキンググループの求めに応じて、ARL加盟館から提供されたケーススタディとのことです。
特集の位置づけ等について説明したLisa R. Carter氏による“Special at the Core: Aligning, Integrating, and Mainstreaming Special Collections in the Research Librar”のほか、以下の6本のケーススタディが掲載されています。
Patron-Driven Acquisitions and the Development of Research Collections: The Case of the Portuguese Canadian History Project(Michael B. Moir、York University Libraries)
“There’s a Great Future in Plastics”: Mainstreaming a Special Collection(Sean Quimby、 Syracuse University Library)
Integrating Special Collections into the Composition Classroom: A Case Study of Collaborative Digital Curriculum (Matthew Vetterほか、 Ohio University)
The Eaton Collection and UC Riverside Libraries: A Study in Driving Alignment(Ruth M. Jackson、University of California, Riverside, Libraries)
The Confluence of Collections at Johns Hopkins’s Sheridan Libraries(Liz Mengel、Johns Hopkins University Libraries)
Metastatic Metadata: Transferring Digital Skills and Digital Comfort at UMass Amherst (Robert S. Coxほか、University of Massachusetts Amherst Libraries)
Ref:
Research Library Issues, no. 283 (2013): Special Issue on Mainstreaming Special Collections
http://publications.arl.org/rli283/
参考:
北米研究図書館協会(ARL)、“Research Library Issues”280号を刊行:オープン教育リソース、電子書籍など Posted 2013年5月22日
http://current.ndl.go.jp/node/23545